sobota, 2 stycznia 2010

Aktualizacja portfela i podsumowanie roku 2009

Aktualny stan portfela – 13003,13 zł
Akcje - 2366,65 zł
Agora x 25 – 561 zł
Asseco x 17 – 1070,15 zł
PGE x 7 – 171,5 zł
Mennica x 4 – 568 zł


Fundusze - 6046,87 zł
BPH Akcji Dynamiczny - 1468,92 zł
Legg Mason - 4577,95 zł


Gotówka – 994,82
Emax plus – 3592,79



Rok 2008 rozpoczynałem od wartości portfela 9170,14 zł, łącznie z miesięcznymi wpłatami portfel zyskał 42%, natomiast sam zwrot z inwestycji wyniósł 18% (średnio miesięcznie 2,5%). Jest to zasługa głównie funduszy inwestycyjnych, które wykorzystały gwałtowne rozpoczęcie roku. Na akcjach zaliczyłem małą stratę w wysokości 200zł (licząc tylko transakcje zakończone).
Ciężko ten rok jakoś podsumować patrząc na wyniki – przyrost 41% wartości portfela został wykonany dzięki wpłatom do portfela. Gdyby wartość portfela była większa, miesięczne wpłaty nie oddziaływały by tak bardzo na przyrost wartości. Wynik 18% stopy zwrotu też jest niezły, ale to raczej nie mój wynik tylko funduszy, ja raczej przeszkadzałem (głównie poprzez stratę na akcjach);p Jednak z drugiej strony systematycznie analizowałem portfel, szukałem różnych metod inwestycyjnych (lokaty w pierwszym kwartale, akcje w drugiej części roku) i zgodnie z założeniem zacząłem inwestować w akcje, jednocześnie czytając o tym w książkach o inwestowaniu. Ogółem rok uważam za udany.
Założenia na ten rok (nawet minimalne) są zdecydowanie większe – wzrost wartości portfela o 54%, nie wiem czy nie będę musiał ich zrewidować w trakcie trwania roku. Pierwsze podejście do tego zrobię po pierwszym kwartale.
W co będę inwestować? Oprócz zabezpieczania kapitału (lokaty, konto oszczędnościowe), będą to akcje i fundusze (głównie fundusz indeksowy, który ma wejść na polską giełdę w lutym). Jeśli chodzi o akcje w tym roku szykuje się nam kilka ciekawych debiutów: Tauron (w maju lub czerwcu), Polkomtel (także pierwsze półrocze), PZU (lato lub jesień). Do tego dochodzą debiuty prywatnych spółek np. czeski AVG. W tej chwili rzecz jasna nie jestem w stanie powiedzieć, która oferta będzie interesująca, ale na pewno wstępnie będę myślał o każdej i najwyżej krótkoterminowo przerzucę jakieś środki z emaksa. Innym pomysłem jest zainwestowanie w spółki z określonego sektora, który akurat w tej chwili jest w korekcie. Napiszę o tym dokładniej później, w trakcie analizy sektorów.
Zainteresowany jestem rozpoczęciem gry na foreksie, na razie będę testował demo platformy. Po testach opiszę dokładnie ich rezultaty oraz system, którym będę grać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz